Uitbreiding van de ficheverplichting

De fiscus is reeds een aantal jaren bezig met het digitaal verzamelen van zoveel mogelijk data.
Sinds 1 januari 2022 hebben ze om die reden ook de ficheverplichting uitgebreid.

Deze uitbreiding houdt in dat élke terugbetaling aan bedrijfsleiders voortaan op fiche dient te komen.
Dit gaat om de terugbetaling van zowel forfaitaire beroepskosten als variabele beroepskosten op basis van bewijsstukken. Dit vraagt niet enkel een bijkomende administratieve verwerking, maar verhoogt bijgevolg ook de kans op vragen van de fiscus want zij krijgen nu een beter zicht op de terugbetalingen vanuit de vennootschap aan u privé.

Om te voorkomen dat hier onnodige terugbetalingen op vermeld dienen te worden, wensen we u erop attent te maken om voor zakelijke uitgaven dan ook zoveel mogelijk de zakelijke rekening of de zakelijke mastercard/visa te gebruiken. Op deze manier voorkomen we dat er een terugbetaling aan de bedrijfsleider dient te gebeuren.

Bijvoorbeeld: U verricht een aankoop voor de vennootschap en laat hiervoor correct een factuur opmaken. Bij de betaling neemt u per ongeluk uw privékaart en niet de zakelijke kaart, en nadien betaalt u dit gewoon terug van de vennootschap aan u privé. In zo’n geval is er een perfect stavingstuk, maar zal dit bedrag toch op fiche opgenomen moeten worden.

Indien u per maand of per kwartaal bepaalde kantoorkosten aan uzelf terugbetaalt via een onkostennota, ook in dit geval zullen deze betalingen op fiche opgenomen moeten worden. Het is mogelijk dat hier in de toekomst vragen rond zullen komen.

Het is dus duidelijk dat de fiscus de geldstromen van de vennootschap naar de bedrijfsleiders zoveel mogelijk in kaart wil brengen. Wordt ongetwijfeld vervolgd …

Heeft u hier nog vragen over ? Aarzel dan zeker niet om contact met ons op te nemen.

Uitbreiding van de ficheverplichting
Tagged on: